Hemtjänst

Grattis Jönköpings län!








I denna blogg har vi lämnat koden barn och fokuserat på den äldre generationen eller människor i vårt samhälle som behöver någon typ av hemtjänst, s k brukare. Vi fann i en tidning en typisk säljkampanj som följer de fyra stegen i säljprocessen. Annonsen vi hittade handlar om att personer, som är beroende av hemtjänst i Jönköpings kommun, nu kan välja om de vill ha privat hemtjänst från företaget Omsorg Companiet. I Jönköpings kommun behöver ungefär 1700 personer hjälp och är beviljade hemtjänst.

Vi tycker att det är på tiden att det kommer ett privat företag som erbjuder hemtjänst, så att konkurrensen gör att kommunen får större krav på sig. Det är viktigt både för de anställda och framförallt för brukarna.








Vi har valt att dela upp säljkampanjen i de fyra delarna i säljprocessen.

Skapa förtroende: Detta är ett viktigt begrepp när det gäller vård och omsorg. Att människor ska få känna sig trygga i sitt hem och i sin vardag och få den hjälp de behöver, så att de också kan få ett värdigt liv med livskvalitet. I denna annons ser man att man bygger den på att skapa ett förtroende med fem ledande ord.

Bemötande - alltid bra bemött

Inflytande - alltid vara lyhörd

Service - lätt att ta kontakt med

Trygghet - får alltid hjälp då du behöver den

Kontinuitet - hjälp av samma personal

Man kan även se på bilden som företaget har satt in i annonsen på en äldre dam och en yngre. Den äldre ska förställa den yngres mamma. De håller om varandra och ger en trygg och förtroendeingivande utstrålning. I annonsen använder företaget färgen grön, som kan ses som en lugn och harmonisk färg.

Skapa behov: Målsättningen är att våra kunder vill rekommendera andra att välja oss. Vi erbjuder omsorg med omtanke och ger dig det lilla extra. I denna mening kan man se hur företaget vill skapa ett behov hos brukaren så att den får känsla av omtanke och värme.

Presentera lösningar: Här ser man tydligt att de visar i annonsen i texten att man genom kundvalssystemet har rätt att välja vem som skall utföra dina insatser till samma avgift. Man kan se att företaget vill se sin idé som speciell. Eftersom om man väljer kommunal hemtjänst så kan man inte veta vem som kommer till brukaren. Kommunen har ofta färre resurser såsom personal och pengar. Oftast vill brukaren ha en och samma person som kommer till dem.

Men man kan även se detta med texten "Det är lätt att välja Omsorgskompaniet!" Kontakta oss så berättar vi mer om vilka vi är och hur vi arbetar. Detta kan ske per telefon, hembesök eller fika hos oss. I denna text kan man se tydligt egenskaper och fördelar.

Främja beslutet: De ger stöd och service. Brukaren får en val möjlighet.


Bild. Tidnings annons från Jönköping.NU 17december 2008


Bild. De fyra stegen i försäljningsprocessen

Jönköping. Nu onsdagen 17 december 2008

Läroboken Marketing Communications,4edition, Chris Fill


Barnreklam






Semper är ett av varumärkena som har färdig-"lagad" barnmat. Semper har välling, gröt, puréer, mellanmål, kompletterande rätter och drycker. De gör även glutenfria produkter och produkterna innehåller inget salt. Produkterna är tydligt anpassade med ålder på burkens lock så man lätt ska kunna se detta tydligt i hyllan i affären. Semper har ett 100-tal produkter som är lämpade för barn i olika åldrar.

Semper har även en egen klubb och har olika samarbete med t ex IKEA och Santa Maria, men också organisationer som Rädda barnen. Semper har en egen hemsida med olika flikar med bl a de vanligaste frågorna om barn. Man kan man även blogga med andra föräldrar.

Semper ägs av Hero som en internationell livsmedelskoncern som förvärvade Semper AB i januari 2006 av Triton. Hero grundades år 1886. Företaget finns i fler än 30 länder men främst i Europa och USA.

Sempers konkurrenter inom barnmatsindustrin är t ex Nestlé och Hipps.

Man kan undra om burkmaten är så bra som den utmärker sig för att vara? Det har hänt att barn har blivit förgiftade av burkmaten som t ex från konkurrerande varumärket Hippo.

Vi tror att det bästa man kan ge sitt barn är hemlagad mat.

http://www.semper.se/

:// http www.aftonbladet.se/wendela/article3940420.ab



Jag och Karin diskuterade om man kan använda den här modellen i diskussionen om barnmat. Hur Semper och Nestle kommunicerar med sina kunder? Varför är det bara två stora producenter av barnmat som dominerar på marknaden? Jag tror det ligger mycket i det att föräldrar upplever Semper och Nestle som två väletablerade barnmatproducenter och är inte villiga att prova mindre kända märke? Vi tror att Semper och Nestle har jobbat mest med relationer med kunder, där de har byggt upp förtroende och fått rykte att man är seriös och allvarig aktör på marknaden. När man ser hur mycket plats de två störa aktörer har i barnamatshyllorna på stormarknader, ger det ett intryck att de är bra på det de gör och de flesta föräldrar vill helst inte testa andra mindre märke. Är det bara psykologiskt tänkande eller? Vi tror att de mindre märkena är minst lika bra, men kan inte nå ut budskapet och har inte samma villkor på marknaden som de två största företag. I den här modellen har Semper och Nestle använt sig mest av relationer och att bygga upp brand. Det är alltid bättre att fokusera på några saker som man tycker är viktiga, eftersom man kan inte satsa lika mycket på alla aspekter. Det är både tids och kostnadskrävande.


Brand


Vi tänkte diskutera om den här modellen. Jag undrar om alla brands kan känna igen sig i den här modellen eller om det är olika beroende  vilken produkt eller tjänst det  rör sig om. Jag tycker att de flesta brands kan känna igen sig i den här modellen. Vi börjar med integrationdelen. Den viktigaste delen i branding är effektiv kommunikation mellan mellan alla aktörer, men främst mellan kunder och företaget. Det som de flesta företag strävar efter är att kunden kan forstå budskapet i reklamen direkt och känna att man är en del av företaget.
Differentiation är nästa steg och det är den svåraste biten i den här modellen,tycker jag. De flesta branscher idag är överetablerade och det är ingen lätt uppgift att man differentierar sig gentemot närmaste konkurrenter. Jag har sett nya märkeskläder i butikerna. Tänk hur svårt det är att hitta sin egen plats i klädbranschen, med konkurrenter som Peak och Boomerang, åtminstone i mellanstora städer. Man kan ta många andra exempel, men jag vill påpeka att det är svårt men inte omöjligt. I vissa branscher är det nästan ömojligt.
Vill man konkurrera med Coca Cola får man vara beredd på stentuff konkurrans. Jag själv har varir verksam i restaurangbranschen och vet hur svårt det kan vara att konkurrera med Cola. Man får kyl gratis, leveranser är punktliga, man blir uppdaterad med nyheter och får ofta besök av deras försäljare som man diskutterar om allt möjligt. De är väldigt inresserade om man är missnöjd med någonting, frågar om restaurangägarens synpunkter, får gratis Cola glas till lunchen och många andra småsaker till restaurangen.
Man förhandlar fram vilka rabbater man får på inköp beronde hur mycket man köper. Den enda som Cola kräver är att man säljer ingenting av Pepsi i deras kyl. Man gör det helt enkelt omöjligt för andra att etableras.  Det är tydligt att Cola har säkrat sin position inte bara genom att man har en speciell smak och speciell utformining av flaska, utan har ansträngt sig att omöjliggöra för andra att etableras.
Nästa och sista delen är "Added value". Vad förväntar man sig av produkten och vilken värde har produkten för oss?
Man kan ta Cola som exempel igen. Har man druckit Cola i många år och är nöjd med Cola, chansen att man byter ut Cola är mindre. Den här biten har mycket med psykologi att  göra. Man köper automatiskt Cola när man är ute och handlar, trots att den är dyrare än konkurrenter. Är man en trogen kund , priset ligger nästan längst ner i besluttsfattande när man handlar.

Barbie

Ett av världens mest eftertraktade samlarobjekt!








År 1959 lanserades för första gången den blonda, trådsmala och storbystade Barbiedockan av Ruth Handler i företaget Mattel. Hon fick sin idé från en tysk tecknad serie med en docka som hette Lilli. Denna docka gjorde Ruths dotter Barbara pappersdockor av. Då föddes idén med att göra en docka med en vuxen kvinnas kropp och namnet blev Barbie efter dottern Barbara. Den första Barbiedockan kom till Sverige och Stockholm (NK) 1963 och lanserades av Brio. Dockan kom ut i 350 000 exemplar och var handmålad. Med åren har Barbie ändrat utseende och fått en mer solbränd hy och annat material, som gör att hon är mer böjbar i sina ben och överkropp. Barbie har även systrar som bland andra Skipper och kusin Franice och även sin stora kärlek Ken.

Barbie har kritiserats för att sprida ett verklighetsfrämmande kroppsideal. Det har påståtts att hon är för smal och att alla Barbies inre organ inte skulle fått plats i henne om hon hade varit levande. Detta leder till att många ungdomar och barn vill se ut som Barbiedockor och detta kan leda till anorexi och andra ätstörningar. Det finns teorier att om Barbie skulle varit mänsklig skulle hon varit 180 cm lång och vägt 39 kg. Det är helt sjukt att man kan låta en sådan docka vara förebild för små barn och demonstrera en kvinnas ideal. Men å andra sidan tänkte man så när man var liten? Som stort fan till Barbie, så tänkte inte jag ens tanken på hur hon såg ut.

Nu har Barbie fått konkurrens av Bratz-dockan, som är en lite mindre docka och som inte är så smal. Bratz-dockan är dock rejält sminkad och har minimalt med kläder på sig.

 Länkar till Barbie reklam:

http://www.youtube.com/watch?v=o07bHB3piB8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=pJ7qulrGSIM

Jag har lagt in varumärket Barbie i modellen 14.1 - Varumärkes identitetsprisma, från boken Marketing Communications 4 (Fill.C).

•·         Fysiskt: Ser man till varumärkets betydelse är Barbie känt för hela plastdockan och sitt långa blonda hår, trådsmala midja och sin storbystade figur.

•·         Personlighet: Varumärket spelar an på snygg, smal, blond och de minimala kläderna som hon har på sig.

•·         Kultur: Vissa värden centralt man är Barbie som skiljer sig från konkurrenterna Cindy och Bratz.

•·         Relation: Relationen till kunden utstrålar ett sätt att vara, för att bli omtyckt.

•·         Kundernas reflektion: varumärket vänder sig till kundgruppen barn, unga människor och ev. samlare. Men produkten och dess tillbehör är dyra.

•·         Egen avbild: en inre reflektion. Barnet är nog stolt och glad över att få en Barbie. Fast i dagens samhälle blir barnen glada över att bara få en sak. Men jag vet hur det var när jag fick min första Barbie, LYCKA!

Modellen delar in sig också i yttre och inre egenskaper för ett varumärke. Yttre egenskaper är vad varumärket utstrålar och hur relationen med kunden ser ut. Inre egenskaper är varumärkets själ och personlighet och vilken självbild man får av att vara en del av varumärket.





RSS 2.0