Reklam inriktad mot barn

Det som vi främst vill diskutera är reklam som är inriktad mot barn. Enligt svensk lag är det förbjudet att göra reklam för barn upp till 12 år. Vi undrar hur företag försöker kringå den lagen? Vilka sätt använder de sig av för att nå den unga publiken?

Barn möter reklam överallt. På tv, före biofilmen och på internet. Det finns fasta regler för reklam som vänder sig till barn, dock finns det inget totalförbud. Reklam får inte sändas före eller efter ett barnprogram samt i vanlig tv-reklam. Den regeln gäller här i Sverige.  På kanal 5 och tv3 finns ett undantag, då de inte sänder från Sverige.

Det är viktigt att ge barn kunskap om vad reklam är, granska, vara kritiska och varför vi använder reklam. Det kan vara svårt för ett barn att skilja reklam ifrån annonser och från annan information. Ex . Vad är reklam och vad är barnprogrammet? Det är centralt att förklara för barn vad reklamens budskap är. T.ex. Vad säjer de i reklamen, är produkten bra eller dålig? Vad används produkten till? Sedan är det viktigt att följa barnens process i hur de lär sig vilken riktning som det är rätt att tänka ur. Det finns inga bestämda regler angående internetreklam. Det som finns är rekommendationer ifrån konsumentverket.


Denna information är hämtad ur Jönköpings Posten den 28 october-2008 ( TT spektra).

/Sead och Karin


Intro

Hej!

Den här bloggen har startats av Sead Omerovic och Karin Johansson. Vi är två studenter från Handelshögskolan i Jönköping. I den här bloggen vill vi diskutera olika saker, men vi vill främst inrikta oss på teman från kursen "Marknadskommunikation" och dela med oss av till andra studenter på Marknadsekonomprogrammet.

/Sead och Karin

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0