Hemtjänst

Grattis Jönköpings län!








I denna blogg har vi lämnat koden barn och fokuserat på den äldre generationen eller människor i vårt samhälle som behöver någon typ av hemtjänst, s k brukare. Vi fann i en tidning en typisk säljkampanj som följer de fyra stegen i säljprocessen. Annonsen vi hittade handlar om att personer, som är beroende av hemtjänst i Jönköpings kommun, nu kan välja om de vill ha privat hemtjänst från företaget Omsorg Companiet. I Jönköpings kommun behöver ungefär 1700 personer hjälp och är beviljade hemtjänst.

Vi tycker att det är på tiden att det kommer ett privat företag som erbjuder hemtjänst, så att konkurrensen gör att kommunen får större krav på sig. Det är viktigt både för de anställda och framförallt för brukarna.








Vi har valt att dela upp säljkampanjen i de fyra delarna i säljprocessen.

Skapa förtroende: Detta är ett viktigt begrepp när det gäller vård och omsorg. Att människor ska få känna sig trygga i sitt hem och i sin vardag och få den hjälp de behöver, så att de också kan få ett värdigt liv med livskvalitet. I denna annons ser man att man bygger den på att skapa ett förtroende med fem ledande ord.

Bemötande - alltid bra bemött

Inflytande - alltid vara lyhörd

Service - lätt att ta kontakt med

Trygghet - får alltid hjälp då du behöver den

Kontinuitet - hjälp av samma personal

Man kan även se på bilden som företaget har satt in i annonsen på en äldre dam och en yngre. Den äldre ska förställa den yngres mamma. De håller om varandra och ger en trygg och förtroendeingivande utstrålning. I annonsen använder företaget färgen grön, som kan ses som en lugn och harmonisk färg.

Skapa behov: Målsättningen är att våra kunder vill rekommendera andra att välja oss. Vi erbjuder omsorg med omtanke och ger dig det lilla extra. I denna mening kan man se hur företaget vill skapa ett behov hos brukaren så att den får känsla av omtanke och värme.

Presentera lösningar: Här ser man tydligt att de visar i annonsen i texten att man genom kundvalssystemet har rätt att välja vem som skall utföra dina insatser till samma avgift. Man kan se att företaget vill se sin idé som speciell. Eftersom om man väljer kommunal hemtjänst så kan man inte veta vem som kommer till brukaren. Kommunen har ofta färre resurser såsom personal och pengar. Oftast vill brukaren ha en och samma person som kommer till dem.

Men man kan även se detta med texten "Det är lätt att välja Omsorgskompaniet!" Kontakta oss så berättar vi mer om vilka vi är och hur vi arbetar. Detta kan ske per telefon, hembesök eller fika hos oss. I denna text kan man se tydligt egenskaper och fördelar.

Främja beslutet: De ger stöd och service. Brukaren får en val möjlighet.


Bild. Tidnings annons från Jönköping.NU 17december 2008


Bild. De fyra stegen i försäljningsprocessen

Jönköping. Nu onsdagen 17 december 2008

Läroboken Marketing Communications,4edition, Chris Fill


Kommentarer
Postat av: Peter

Tack för inlägget! Bra att ni använder er av modellen!



Exemplet är förvisso ingen riktig marknadssituation, endast de 1700 är kunder och var och en av dem väljer bara en leverantör. Dessutom är det inte brukarna som betalar (hela kostnade)..

Men genomtänkt affärskoncept och marknadskommunikation är förstås viktigt ändå!

På sätt och vis kanske ännu viktigare eftersom kunderna inte är vana att tänka på att de har ett val, och att olika leverantörer kanske ger olika lösningar?!

Tankeväckande!



Jag önskar er en god jul!

/Peter

2008-12-22 @ 10:33:01
Postat av: Anette

Bra inlägg. En annons kan ju ses som ett försäljningssamtal/kontaktyta med kunden, i alla fall när det är en ganska lång copy (text). Intressat analys av den och bra koppling till modellen.

2008-12-28 @ 11:39:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0