Brand


Vi tänkte diskutera om den här modellen. Jag undrar om alla brands kan känna igen sig i den här modellen eller om det är olika beroende  vilken produkt eller tjänst det  rör sig om. Jag tycker att de flesta brands kan känna igen sig i den här modellen. Vi börjar med integrationdelen. Den viktigaste delen i branding är effektiv kommunikation mellan mellan alla aktörer, men främst mellan kunder och företaget. Det som de flesta företag strävar efter är att kunden kan forstå budskapet i reklamen direkt och känna att man är en del av företaget.
Differentiation är nästa steg och det är den svåraste biten i den här modellen,tycker jag. De flesta branscher idag är överetablerade och det är ingen lätt uppgift att man differentierar sig gentemot närmaste konkurrenter. Jag har sett nya märkeskläder i butikerna. Tänk hur svårt det är att hitta sin egen plats i klädbranschen, med konkurrenter som Peak och Boomerang, åtminstone i mellanstora städer. Man kan ta många andra exempel, men jag vill påpeka att det är svårt men inte omöjligt. I vissa branscher är det nästan ömojligt.
Vill man konkurrera med Coca Cola får man vara beredd på stentuff konkurrans. Jag själv har varir verksam i restaurangbranschen och vet hur svårt det kan vara att konkurrera med Cola. Man får kyl gratis, leveranser är punktliga, man blir uppdaterad med nyheter och får ofta besök av deras försäljare som man diskutterar om allt möjligt. De är väldigt inresserade om man är missnöjd med någonting, frågar om restaurangägarens synpunkter, får gratis Cola glas till lunchen och många andra småsaker till restaurangen.
Man förhandlar fram vilka rabbater man får på inköp beronde hur mycket man köper. Den enda som Cola kräver är att man säljer ingenting av Pepsi i deras kyl. Man gör det helt enkelt omöjligt för andra att etableras.  Det är tydligt att Cola har säkrat sin position inte bara genom att man har en speciell smak och speciell utformining av flaska, utan har ansträngt sig att omöjliggöra för andra att etableras.
Nästa och sista delen är "Added value". Vad förväntar man sig av produkten och vilken värde har produkten för oss?
Man kan ta Cola som exempel igen. Har man druckit Cola i många år och är nöjd med Cola, chansen att man byter ut Cola är mindre. Den här biten har mycket med psykologi att  göra. Man köper automatiskt Cola när man är ute och handlar, trots att den är dyrare än konkurrenter. Är man en trogen kund , priset ligger nästan längst ner i besluttsfattande när man handlar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0