Barbie

Ett av världens mest eftertraktade samlarobjekt!








År 1959 lanserades för första gången den blonda, trådsmala och storbystade Barbiedockan av Ruth Handler i företaget Mattel. Hon fick sin idé från en tysk tecknad serie med en docka som hette Lilli. Denna docka gjorde Ruths dotter Barbara pappersdockor av. Då föddes idén med att göra en docka med en vuxen kvinnas kropp och namnet blev Barbie efter dottern Barbara. Den första Barbiedockan kom till Sverige och Stockholm (NK) 1963 och lanserades av Brio. Dockan kom ut i 350 000 exemplar och var handmålad. Med åren har Barbie ändrat utseende och fått en mer solbränd hy och annat material, som gör att hon är mer böjbar i sina ben och överkropp. Barbie har även systrar som bland andra Skipper och kusin Franice och även sin stora kärlek Ken.

Barbie har kritiserats för att sprida ett verklighetsfrämmande kroppsideal. Det har påståtts att hon är för smal och att alla Barbies inre organ inte skulle fått plats i henne om hon hade varit levande. Detta leder till att många ungdomar och barn vill se ut som Barbiedockor och detta kan leda till anorexi och andra ätstörningar. Det finns teorier att om Barbie skulle varit mänsklig skulle hon varit 180 cm lång och vägt 39 kg. Det är helt sjukt att man kan låta en sådan docka vara förebild för små barn och demonstrera en kvinnas ideal. Men å andra sidan tänkte man så när man var liten? Som stort fan till Barbie, så tänkte inte jag ens tanken på hur hon såg ut.

Nu har Barbie fått konkurrens av Bratz-dockan, som är en lite mindre docka och som inte är så smal. Bratz-dockan är dock rejält sminkad och har minimalt med kläder på sig.

 Länkar till Barbie reklam:

http://www.youtube.com/watch?v=o07bHB3piB8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=pJ7qulrGSIM

Jag har lagt in varumärket Barbie i modellen 14.1 - Varumärkes identitetsprisma, från boken Marketing Communications 4 (Fill.C).

•·         Fysiskt: Ser man till varumärkets betydelse är Barbie känt för hela plastdockan och sitt långa blonda hår, trådsmala midja och sin storbystade figur.

•·         Personlighet: Varumärket spelar an på snygg, smal, blond och de minimala kläderna som hon har på sig.

•·         Kultur: Vissa värden centralt man är Barbie som skiljer sig från konkurrenterna Cindy och Bratz.

•·         Relation: Relationen till kunden utstrålar ett sätt att vara, för att bli omtyckt.

•·         Kundernas reflektion: varumärket vänder sig till kundgruppen barn, unga människor och ev. samlare. Men produkten och dess tillbehör är dyra.

•·         Egen avbild: en inre reflektion. Barnet är nog stolt och glad över att få en Barbie. Fast i dagens samhälle blir barnen glada över att bara få en sak. Men jag vet hur det var när jag fick min första Barbie, LYCKA!

Modellen delar in sig också i yttre och inre egenskaper för ett varumärke. Yttre egenskaper är vad varumärket utstrålar och hur relationen med kunden ser ut. Inre egenskaper är varumärkets själ och personlighet och vilken självbild man får av att vara en del av varumärket.





Kommentarer
Postat av: Anette Johansson

Ni har gjort två bra inlägg kring varumärken och Barbie. Det hade varit ännu bättre om ni samarbetat (som ju är tanken) och kombinerat de bägge inläggen. Prova det nästa gång!

2008-12-08 @ 16:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0