Vårda befintliga kunder eller skaffa nya, det är frågan..

Det var ganska intressant som det nämndes på föreläsningen att det är alltid bättre och lättare vårda befintliga kunder än skaffa nya ? Är jag den enda personen som INTE håller med? För många år sedan kunde jag hålla med den uppfattningen men inte idag.

Jag tycker att dagens kunder är både pris och kvalitetsmedvetna så att det krävs mycket att man bevarar  kunder. Det krävs mycket kreavitivitet och snabb anpassniningsförmåga att lyckas. Kunder har  snabb tillgång till information och kan jämföra produkter, diskutera på olika forumsajter om produkternas nack och fördelar.  Möljigheten att beställa varor från alla möjliga håll i världen har bidragit till att det är svårare än någonsin att behålla kunder. Konkurrensen är alldeles för hård, helt enkelt. Ibland är det helt enkelt så att kunderna är ganska nöjda med produkten eller servicen , MEN vill prova på någon annan produkt, man är nyfiken. Men å andra sidan finns det många fördelar med det. Det blir bara de företag som förstår kunden bäst och  kan annpassa sin verksamhet på kundens villkor som lyckas på lång sikt. Många andra som inte kan tiilgodose kundernas behov kommer att försvinna från marknaden. Bra eller dåligt, det kan man diskutera om.
Idag måste de flesta företag erbjuda många förmåner till stamkunder och i många fall tjänar man inga pengar alls. Men man försöker tjäna pengar på andra produkter som inte är rabbaterrade och hoppas att befintliga kunder agerar marknadsförare och sprider informationen vidare till sina nära och kära.


Jag ville diskutera om hårfrisören. Ni alla har säkert sett bilden om deras produkter. Är deras produkter verkligen mycket bättre än de produkter som man kan köpa i andra "vanliga" affärrer eller är det bara vi som inblildar oss att hårshampo som man köper hos frisören (och betalar 5 gånger mer) är 5 gånger bättre än Clearasil?





Litar vi för mycket på våra frisörer, vad tycker ni ? Är det vår undermetvetna som gör att många av oss har den uppfatningen att deras produkter är bäst eller?
Karins mamma är frisör så jag vågar inte trampa ner på frisörer för mycket, så jag låter andra säga sitt!!
Ordet är fritt...


Kommentarer
Postat av: Anette Johansson

Visst kan man diskutera om det är lönsammast att satsa på att vårda befintliga kunder - dvs. uppnås den lojalitet som man är ute efter. Det svaret ser nog olika ut beroende på produkt, och hur pass "high" eller "low" involvement den är, skulle jag tro.



Angående hårvård - Ja, man kan ju fundera på om det är produktens faktiska kvalitet som gör skillnaden eller om det är sättet produkterna marknadsförs på som gör skillanden...

Själv vill jag gärna tro att mina frisörsprodukter är bättre, drygare och mer prisvärda än ICA alternativen.



Men vad tycker ni att modellen ni tar upp kan säga oss i den här frågan? Försök att göra en djupare analys och koppling mellan teori/praktik nästa gång.

2008-11-23 @ 23:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0