Sociala klasser



Vi tänkte diskutera hur mycket vi blir påverkade av miljö och i vilken samhällsnivå vi befinner oss i, vilka värderingar vi har och stämmer det verkligen att vi påverkas så mycket av miljön som det påstås i boken?
I den här modelen står det "culture" två gånger, "social clas", "groups" med mera. Man vill betona vikten av grupper, vilken kultur man tillhör och vilka värderingar man har.  Stämmer det verkligen? Det finns många stereotyper om rika människor. Jag såg  nyligen på nyheterna hur rika människor lever i Indien. Där har de sina lyxföreningar, alla kör lyxbilar, spelar golf, och är märkesfixerade. Exakt samma beteendemönster hittar man i USA, Brasilien, Dubai och i de flesta länder i världen. Vad har kulturen där att göra undrar man? Nästan ingenting, tycker jag. Lyxmärken är samma överallt i världen. Det har blivit koncept att så fort man är rik ska man köra Ferrari eller Hummer, spela golf i exklusiva golfklubbar, bära Armani eller Versace kläder, eller liknande, så vilken kultur eller religion man har, spelar ingen roll.
Däremot om man tillhör medelklassen, börjar skillnader i olika kulturer märkas och därmed miljön påverkar människans köpbeteende. Vi blir inspirerade mer av miljön,  av våra arbetskamrater, av familjen och religionen. Det betyder inte att man är mindre märkesfixerad. Det är snarare tvärtom,  behovet att "differientiseras" blir ännu större. Därför tycker jag att betydelse av "social group" är störst i den här modellen. Varje individ är speciell men det går att hitta tydliga kopplingar mellan olika sociala grupper i samhället och hur människan tolkar informationen som man får från olika håll.
Därför har företag som tillverkar produkter som är avsedda för mellanklassen har störst behov av att differentiera sina produkter på marknaden. Utbudet av produkter är stor i den klassen och ingen produkt eller företag kan känna sig säker på marknaden.









Kommentarer
Postat av: Simonette

Väldigt intressant och tänkvärda kommentarer! Visst är det så att lyx är lyx ganska "worldwide". Samma märken och stilar gäller oavsett VAR rikedomen finns. Men har ni tänkt på en annan sak: hur mycket imponerar Ferrarin på andra i gruppen lyxlirare? Som marknadsförare kan det göra skillnad i hur jag förmedlar budskapet. Att sälja Ferrari till medelklassen kan man göra genom att utlova hur mycket lyckligare köparen blir och hur mycket högre status han/hon kan uppnå. Lyxliraren kan inte komma högre så att säga, där måste budskapet formuleras annorlunda, eller hur!?

2008-11-16 @ 23:00:01
URL: http://assidoman.blogg.se/
Postat av: Sead

Tack Simonette.Det var det jag var ute efter.Budskapet som formuleras skiljer sig beroende vilka sociala klasser man tillhör.

2008-11-17 @ 08:34:02
Postat av: Anette Johansson

Intressant reflektion. Det kanske inte är det första man tänker på som marknadsförare, men sociala klass är viktigt att ta hänsyn till. Sätt att ringa in vilken "social klass" ens målgrupp tillhör är att titta på ex. inkomst, utbildningsnivå och levnadsort.

2008-11-23 @ 22:51:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0