Kommunikations teori

Vi fortsätter vår blogg med temat barn och reklam. Tråkigt nog betraktas barn och ungdomar, som en köpstark grupp med stor inverkan över familjens ekonomi. Men senast i tisdags på TV4 pratade de om en nyligen genomförd undersökning. Undersökningen visade att i lågkonjunkturer köper vi färre leksaker till våra barn.

Våra barn vill ha det senaste inom leksaksväg, som de antingen har sett på TV eller hos någon kompis. När barn pratar om leksaker de har och kommer att köpa för varandra kallas denna metod för mun-till-mun-metoden.

En flicka som jag känner som är 4 år hittade fem kronor i skogen när hon var med dagis på utflykt. Då frågade hennes fröken vad hon skulle köpa för sin femma. Flickan tittade på fröken och sa att "jag ska spara den i min spargris och sedan köpa den senaste Barbiedockan som har kommit ut förstår du väl".


Det är höga krav på reklam som vänder sig till barn, eftersom barn kan antas vara mindre kritiska och mer mottagliga för överdrivna produktlöften. Barn mellan 9-14 år ägnar sig fyra timmar per dag åt medier som TV och video. Där kan man se hur barn matas med reklam. I en amerikansk undersökning där 180 barn medverkade såg man att 60% av barnen hade TV på sina rum och barnen tittade i genomsnitt 189 minuter per dag.

Information är hämtad från:

http://www.konsumentverkets.se/

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1390

http://www.mattel.com/our_toys/ot_barb.asp
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=42967

Karin och Sead


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0