Den linjera modellen
När man tittar på figuren 2.6 ser man att beslutssteg är olika hos barn och vuxna. Kunskapsdelen är inte lika viktig som "persuasion" delen, dvs. övertalning. I den delen ser man tydligt att företag lägger stor vikt på övertalningdelen och inte övertyggar med fakta och teknikdelen.
Bra tankar ni har kring modellen 2.6 fast jag tänker också lite på hur enkelt det verkar. Är det så enkelt? Jag menar - om nu inte Jack (i det fallet) känt ett behov, hur skapar man behovet som marknadsförare? Väldigt många produkter är ju egentligen helt onödiga, specielllt de som man riktar mot barn, men även nyheter till vuxna. Hur känner vi plötsligt behovet efter en inbyggd kamera i vår mobil? Jovisst, nu när det finns verkar det lite smart - men min man skulle tycka - och har ett större behov av en inbyggd rakapparat t.ex. Vad jag menar är att det är så lätt att förklara modellen när konsumentens behov lätt definieras - men så är ju inte alltid fallet, eller hur?
Simonette
Det är sant,konsumenternas behov är mycket mer komplicerad och svår att förstå. Barnens behov är ännu svårare att förstå, deras beslutsomdöme varierar mycket. Tack för kommentar, Simonette. Mvh Sead.
Ja, frågan kring hur man skapar ett behov som inte fanns från början tillhör den "ädla" konsten som en marknadskommunikatör måste behärska (eller åtminstone försöka behärska). Vi kommer komma in på det mer under kursen, i synnerhet när vi kommer till avsnittet kring personlig försäljning.
Bra och intressanta inlägg här tycker jag. Ni gör relevanta kopplingar till kursboken och gör egna reflektioner. Fortsätt så här och låt gärna analyserna bli djupare och ta gärna med bildexempel.