Blöjor

Vilken blöja är bäst?

Svaret på denna fråga är svår när det gäller blöjor till barn. Vi ser reklam på tv om olika blöjor och varje märke säger att deras blöja har den bästa kvalitén. För att få reda på viken blöja konsumenterna tycker bäst om, så gjorde vi en undersökning på en förskola och intervjuade en mamma (32 år) om vilken hon använder och vad hon tycker om dess kvalitet och pris till sina två barn Holger 15mån och Alice 2,5 år. I både undersökningen och intervjun så kom vi framtill att den ledande blöjan hos barn är Liberos blöja. Den har bra passform och håller bra. Den läcker inte på samma sätt som de andra. På andra plats kom Pampers som är nästan lika bra som Libro, men Libro är mjukare. Pampers är något minde och har färre blöjor i sitt paket. Båda blöjsorterna tillhör de dyra sorterna med kvalitet. På tredjeplats kommer ett nytt märke som har kommit in på den svenska marknaden som heter Huggies. Deras blöjor är bra, men anses inte ha samma kvalitet. Men så är den lite billigare också. På fjärde plats kommer Icas egna blöjor. De är billigare men håller inte lika länge och detta bidrar till att man får byta blöjorna ofta och detta medför att det kan bli dyrare i längden. Men föräldrarna tyckte ändå att blöjan är prisvärd. På delad femteplats kom Coops egna och Willys egna, där det tycktes att blöjorna hade dålig passform.

Men allt beror också på hur stort barnet är och hur mycket det väger. Ju äldre och tyngre barnet är desto dyrare blir blöjorna för i paketen ingår det färre blöjor. Men det var intressant att se hur företagen lockar sina konsumenter t ex genom att handla för minst 300kr så får du köpa ett paket Libero billigare.

Vi gjort en positionering, som är ett sätt att placera varumärken på rätt ställe i konsumentens medvetande. Detta är från våran undersökning och intervju.








Kommentarer
Postat av: Kati

Ja det är intressant med blöjor. Själv har jag en tjej(4månader) och använder oftast Pampers blöjor. Jag tycker att de är mjukare, lite smalare och passar bättre(om man jämför de 2 ledande) Men det är egentligen inte det som avgör valet, utan att de skickar ut bra rabatter och betydligt fler är Libero(som oxå skickar en del). Iaf i slutändan när det gäller blöjan så köper vi den sort som vi har rabattkuponger till helt enkelt eftersom de märken vi provat inte har någon större skillnad.



Så i mitt fall, val av blöja hänger inte på reklamen på TV utan de vinner på direkt marketing med kuponger, rabatter, erbjudanden mm. Så i slutändan är det priset som avgör mitt köp.Då har jag dock inte provat så många märken(de blir dyrare eftersom jag fått rabatter på Pampers och Libero) och är de inte lika bra som de ledande kanske skulle jag tänka annorlunda

/K

2008-11-23 @ 22:08:14
Postat av: Anette Johansson

Bra initiativ återigen att samla in lite primärdata som det heter och att försöka omsätta informationen till ett positioneringsdiagram. Av den här att döma ska man alltså hellre köpa Huggies än ICA och Coop som erbjuder blöjor till samma pris men sämre upplevd kvalitet. Själva köper vi mega-pack av Pampers eller Libero, styckvis kommer vi då ofta ner i samma pris som de annars billigare alternativen. Det har vi lärt oss av Annika Lantz som i sin bok "nio och en halv månad" skriver att man aldrig, aldrig ska köpa blöjor någon annanstans än på stormarknader. En rolig bok för övrigt :-) (Varsågod Annika, gratis Buzz)

2008-11-23 @ 23:08:47
Postat av: Annelie

Då mina egna barn nu är stora måste jag bara få lägga in ett inlägg om blöj-utvecklingen. Vilken anpassning blöjtillverkarna har gjort! Förr fanns varken tjej eller killblöja utan bara ett visst utbud av olika blöjor efter vikt. Här måste det funnits en viss efterfrågan från målgruppen (pull-strategi).



Såg en TV-reklam om Pampers i samarbete med Unicef. Ett paket = ett vaccin. Ett jättebra initiativ, tycker jag. Kika gärna på hemsidan www.pampers.se.

/Annelie

2008-11-24 @ 12:05:36
URL: http://brusnonstop.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för kommentarerna. Håller med dig också kati eftersom rabattkupongerna måste spela stor roll kan jag tänka mig eftersom att blöjpriserna är mycket höga. Å sedan är det som du skriver att det är ju mycket individuellt vilken blöja som passar.

Har även sätt den reklamen för pampers med sitt samarbete med Unicef. Det är ett super bra initiativ tycker jag med. Pampers skickar även med på sina blöjpaket en liten folder som man kan läsa om detta.

2008-11-24 @ 18:49:45
Postat av: Annika

Åh, om blöjor kan man skriva en helt uppsats! :-) Har en pojke och en flicka så jag har testat de flesta modeller och de flesta märkena - men hamnar alltid tillbaka till Libero (med eller utan rabattkupong! :-)) Oavsett pris så är det skönast för mig och mitt barn när "rumpan" slipper bli röd och flammig, eller att det svider, kliar eller t o m att de får svamp! Och nu kan man ju därför även ifrågasätta VAD de har i blöjorna egentligen??? Inte undra på att de inte är nedbrytbara och orsakar katastrofala sopproblem över hela världen... Nog om blöjor - det är ju inte på det som ni vill ha kommentarer :-) Mkt bra inlägg - igen, kort och innehållsrikt, roligt med en återkoppling till verkligeheten i form av intervjun. Känns lite "fattigt" att en person intervjuats och att detta är underlag till positioneringen, men annars verkar ni ha funnit det rätta receptet för ett blogginlägg! /A



Hade ju varit intressant att få jämföra med en annan konsument om hur denne uppfattade de olika blöjtillverkarna - kanske hade en helt annan positionering utformats? Konsumentverket eller de stora blöjtillverkarna har väl även info från otaliga marknadsundersökningar över de vanligste inköpta blöjorna/märkerna och hur konsumenten upplever dem...

2008-11-24 @ 23:21:08
URL: http://kommunikationskurs.blogg.se/
Postat av: Bus-Majsan

2-barns mamma och expert på att byta blöjor. (tack gode gud för att jag bara byter på yngsta killen numera)

Jag ska erkänna att när jag var gravid för första gången, så var jag extra vaksam på allt som ramlade in i brevlådan och som visades på tv´n. Jag sög åt mej som en tvättsvamp av råd och tips. Min vision var att bli världens bästa mamma.

Nyförlöst 2004 lämnade jag sjukhuset med två kassar fulla av reklam, kuponger och prova-på-kit. Givetvis hade både Libero och Pampers skickat med new born blöjor. Stanken från Pamers (kemiskt giftigt stank det)gjorde att jag föredrog Libero. (det var alltså ingen tv-reklam som hade övertygat mej)



Jag klippte navelsträngen till Libero och Liberoklubben den dagen jag började pottträna största killen, han blev torr fort dagtid och behövde bara ha blöja om natten. Så då kom jag till nästa fas, "köpa-billigt-skit-fasen".

Vilket innebar/innebär att jag köpte/köper den blöjsort som verkar okej och är billigast på hyllan. Den ska ju trots allt bara sitta på om natten...

2008-11-25 @ 09:50:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0