Barnreklam igen

Nu är det jul igen!

Vi har studerat hur barn beter sig i reklamsammanhang på en förskola.

Nu har BR leksakers reklamblad (adverting) kommit ut till hushållen och barnen får direktreklam rakt ner i sina små händer. Detta sätt är effektiv reklam och företaget vet sin målgrupp och dess konsumentbeteende. Man bildar en direkt marketing och en sales promotion.

 Barnen tar med sig reklambladet till förskolan, där de pratar om vad de önskar sig och hur man använder leksaken. Hur man använder den har de sett på TV:n Här kan man se att det används public relation men även mun till mun metoden.

Efter en dag med reklambladet på förskolan är katalogen helt trasig och sönderläst. Så när föräldrarna kommer på eftermiddagen och hämtar sina barn vet de exakt vad de vill ha av tomten.

 I detta reklambeteende kan man utgå från modell 1.1 från läroboken marketing Communication. Där barnen får flera signaler ifrån olika delar så som direkt marketing, Publik relations, Personal Selling, advertising och sales promotion


 

      

Bild från modell 1.1 från läroboken Marketing Communication



Årets julklapp bland barnen (3-7år) på förskolan var

Nalle som spelar musik, film, spel och visar bilder. Med 1,8" färgskärm, enkelt menysystem, 512 MB inbyggt minne, minne som kan utökas med 2 GB med ett SD-kort, enkel nedladdning av extra medium (online), inbyggda högtalare, USB 2,0, inbyggt uppladdningsbart batteri. Inklusive ett avsnitt av Mr-Bean. Kräver dator med internetuppkoppling.

( Detta är hämtat ifrån http://www11.br-leksaker.se/ )











Kommentarer
Postat av: Simonette

MEN - man ska också komma ihåg att barnen här egentligen bara är en slags opinionsledare som påverkar. Det är ju faktiskt inte de små barnen som är köparna, utan de är deras föräldrar och andra släktingar och de är DESSA som påverkas i sin köpprocess av barnens "word-of-mouth", eller tjat helt enkelt! Mina killar är för stora för de här katalogerna nu, men jag minns precis hur slitna de blev och fulla med inringade och förkryssade önskemål till jul. Nu gäller helt andra kataloger kan jag säga...

2008-11-16 @ 22:48:19
URL: http://assidoman.blogg.se/
Postat av: karin och sead



Visst är det så, att det är föräldrarna som köper men det blir ett begär när andra barn får och en del inte. Tyvärr är det så att begären växer ju större barnet blir från docka till x-box.

tack för visat intresse

2008-11-17 @ 09:06:58
Postat av: Annelie

Målgruppen förskolebarn är ju en relativt lättpåverkad grupp men inte speciellt köpstark, så här är katalogens syfte verkligen spännande för i den här marknadskommunikationen utövas påtryckning mot den riktiga målgruppen; småbarnsföräldrar. Alla med små barn i sin närhet vet ju hur den påtryckningen / övertalningen går till. Har ni lagt märke till att det ofta i slutet av dessa kataloger finns rabattkuponger (sales promotion) för att verkligen uppmuntra till köp, om nu inte barnet lyckats övertala mamma och pappa ännu. Ytterligare en genomtänkt kommunikationsdetalj är ju tidsfaktorn. Lagom till jul och julklappsinköpen kommer en leksakskatalog, ofta innehållande önskelista - bara att fylla i och överlämna till någon snäll vuxen. Jag skulle tro att BR vet precis vad de gör när de kommunicerar marknad via katalogen. Intressant ämne!

/Annelie

2008-11-17 @ 10:11:32
URL: http://brusnonstop.blogg.se/
Postat av: Anette Johansson

Kul initiativ att titta närmare på hur barnen faktiskt beter sig med reklamen. Eftersom inlägget känns som det mest handlar om just beteende hade det varit intressant om ni kopplat något till vad boken tar upp kring det. Vad som också är intressant är det kommentarerna kretsar kring här - vem är egentligen kund? Barnen eller de vuxna? Onekligen en gråzon som leksaksföretagen försöker utnyttja.

2008-11-23 @ 22:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0